Tuesday, November 2, 2010

Tempe-tempe-tempe




Di malam yang sunyi ini, aku terasa nak makan tempe dgn sambal kicap! I started with aku teringat rasa tempe goreng resepi ibu aku yg letak ketumbar dan jintan bersama garam, kunyit, dan halia. Lepas tu, sambal kicap pulak! Sambal kicap ibu yg pekat, manis dan pedas! Kombinasi dua makanan ini buat aku terliur sekarang!





Dulu time sekolah rendah, mak cik kantin selalu goreng tempe. Mase tu bumbunye cume garam dan kunyit je. Sekeping 20 sen je kot! aku selalu beli sampai seringgit. Letak dalam plastik air yg lusinar tu. Pas tu banjir dgn sambal kicap. Walaupun sambal kicap makcik tu tak pekat tapi yg penting pedas! Pas tu aku makan sampai kotor baju sekolah aku. Dah la kuah kicap tu hitam baju sekolah pulak putih. Kalau baju sekolah aku ad bekas sambal kicap tu adalah biasa. Seingat aku time kt sekolah ni lah aku belajar makan tempe goreng dgn sambal kicap.


Since baju sekolah aku selalu ad stain sambal kicap, ibu aku pun tau la aku suke makan tempe. Ever since tu, kalau ayah pergi pasar hari ahad mesti beli tempe. Ibu goreng pas tu wat ratah mcm tu je! Sedap gle!

Nenek pun tau aku suke tempe. Kalau balik kampung, atuk mesti pergi kt simpang beli tempe. Nenek pun goreng pas tu aku makan dgn ape lagi sambal kicap nenek! Asyik banget!

One thing about johor, kat celah mane pun pergi mesti ad tempe! Kt kedai nasi berlauk tgh hari di sekitar johor, mesti ad sepinggan besar tempe dgn tahu goreng. Kat kedai goreng pisang pun mesti ad tempe goreng celup tepung. Kedai jual breakfast pun tetap ad tempe. Selama 23 tahun hidup di muka bumi ni. The whole time aku spent kat dalam negeri johor sampai la aku dapat kerje. Sekarang dah almost 4 bulan kt Selangor, dah lame gle aku tak jumpe tempe!

I need my tempe!

Untuk hiasan post ini aku letak some of gambar tampe yg aku google images. Looking at these images dah buat aku terliur sgt2! Tempe is the best!


No comments:

Post a Comment